04 aug Poznáš svojich zákazníkov?
Určite sa ti stalo, že sa ti známa pochválila novými topánkami či knihou, ktorú si kúpila, no teba jej výber akosi neohúril. Ono by to bolo v skutočnosti zvláštne, keby sa každému páčilo všetko.
Ľudia sme rôzni. Každému z nás sa páči niečo iné, máme rozdielny vkus, záujmy, ciele. Bývame na rôznych miestach, chodíme do rôznych obchodov, sledujeme rôzne veci. Každý sme jedinečným koktejlom vkusu, vlastností a schopností. 🙂 A práve tento fakt musíš mať na pamäti aj pri svojej práci, či už poskytuješ služby, predávaš produkty alebo tvoríš obsah pre svoje publikum.
Nikdy sa nebude to čo robíš páčiť úplne všetkým. Preto sa ani nesnaž vyhovieť každému a neber si prípadnú neobjektívnu kritiku osobne. Je v poriadku, ak je pre niekoho tvoj produkt pridrahý, nepáči sa mu strih, tvar či prevedenie, či vyžarovanie tvojej značky. Skrátka, nie každý je tvoj zákazník.
Teraz, keď sme si povedali, že je ok, keď sa nepáčime úplne všetkým je namieste si vysvetliť, ako si definovať svojho ideálneho zákazníka. Je užitočné vedieť, že cieľové skupiny zákazníkov môžeš mať viaceré. A tiež, že pri definovaní skupín je jednoduchšie pracovať s jednou osobou tzv. persónou namiesto celej skupiny ľudí.
Otázky, ktoré je potrebné mať na zreteli pri definovaní ideálneho zákazníka:
1. Základná demografická charakteristika – pohlavie, približný vek, bydlisko, vzdelanie.
2. Čo sa tejto osobe páči a imponuje jej? Aké má záľuby? Aké značky obľubuje? Kde nakupuje?
3. Prečo by mala táto osoba nakúpiť práve u teba? V čom jej dokážeš vyhovieť a osloviť ju? Aký problém jej vieš pomôcť vyriešiť?
4. Aké má táto osoba životné plány, ambície či sny? Ako do nich zapadá tvoja značka/produkt/služba?
Pri tomto procese ti môže veľmi pomôcť aj tvorba moodboardu ideálneho zákazníka. Dopraj si čas, obklop sa dobrou atmosférou a vezmi si na pomoc rôzne časopisy a kreatívne pomôcky, pomocou ktorých si vizuálne vyskladáš pred sebou nástenku svojho ideálneho zákazníka.
Ako to môže vyzerať v praxi
Popis persóny pre značku so ženským casual oblečením:
Jana má 26 rokov, žije v Trnave v príjemne zariadenom podnájme spoločne so svojím priateľom Kamilom. Pracuje ako asistentka v advokátskej kancelárii. Obľubuje uvoľnenú eleganciu, nadčasový čistý dizajn a kvalitné materiály, čo odráža nielen jej štýl, akým sa oblieka, ale aj vybavenie ich domácnosti. Rada si prečíta ľahkú literatúru a dámske fashion magazíny. Pravidelne si kupuje čerstvé kvety, veľmi sa jej páči napríklad eucalyptus a pivónie. 2-3x do týždňa chodieva do fitka alebo si zabehať, občas sa dohodne aj s kamarátkou na joge. S priateľom si radi zájdu na uvoľnenú večeru či obed do miestnych reštaurácii. Doma si varievajú iba jednoduché jedlá. Na Instagrame Jana sleduje okrem iných aj Fashion Spy a Janku Šimkovič.
Moodboard našej persóny Janky by mohol vyzerať vo finále takto:
Takto definovaná persóna ti pomôže so správnou komunikáciou a propagáciou tvojich služieb či produktov. Pri spúšťaní platenej reklamy si ju budeš vedieť trefnejšie zacieliť. Budeš sa vedieť lepšie naladiť na nálady a záujmy svojich zákazníkov a osloviť ich spôsobom, ktorý bude pre nich pútavý, pretože im to bude blízke a vďaka tomu sympatické. Touto cestou si oveľa ľahšie získaš tak dôležitú dôveru a náklonnosť publika, ktorá ti pomôže ľahšie predávať.
Dáva ti to zmysel? 🙂
Ku persónam čoskoro prinesieme aj ebook, ktorý ti pomôže na základe psychológie vystihnúť potreby svojich zákazníkov ešte lepšie.
Ak by si cítila, že s vypracovaním persón potrebuješ pomôcť a rada by si sa obrátila na nás, neváhaj. Rady ti poskytneme konzultácie, v rámci ktorých sa vieme pozrieť na tvoje cieľové skupiny, pomôcť ti ich definovať a vytvoriť si aj moodboard.