Ako dokážem vybudovať úspešnú značku?

Čau papaya!

Začínaš podnikať, alebo nad tým len uvažuješ a pýtaš sa, ako si vybudovať úspešnú značku?

Ako by si odpovedala na otázku: Čo je to značka? Názov, alebo logo, alebo oboje? Alebo niečo úplne iné? 🙂 Vysvetlime si:

Značka je TO, čo robí tvoj produkt alebo službu jedinečným a zapamätateľným. Značka je pocit, aký vo svojom zákazníkovi dokážeš vyvolať. Je to, to prvé, čo človeku v spojitosti s tvojou značkou napadne. A to pri tých skutočných lovebrandoch nie je väčšinou logo či farba.

Napríklad pre mňa je lovebrand kníhkupectvo Martinus. A to prvé, čo mi pri Martinuse napadne je ten pocit, ktorý mám, keď vchádzam do ich kníhkupectva, tá atmosféra, ktorá ma tam sprevádza, usmiaty nápomocný, no nie otravný personál, tá vôňa a hudba. To je pre mňa Martinus. 🙂 A aké majú logo? Musím sa zamyslieť a potom si to biele Mko, predstavujúce zároveň aj knižky na typicky červenom pozadí aj vybavím. 🙂 

Komplex značky

Značka je hodnota, ku ktorej sa ľudia radi vracajú. Je to pocit, za ktorý si radi priplatia – aj keď dostanú “to isté”. mócia, za ktorou radi pocestujú.  Je to niečo, čo sa nedá kúpiť, či vyrobiť. Značka sa dá iba vybudovať. 🙂 Je to to isté, ako s vypracovaným telom, tiež sa nedá kúpiť, ale musíme si to odmakať vo fitku a zdravom stratovaní. 

Značka je komplex, ktorého “hmatateľnou” súčasťou je názov, logo, vizuálna identita a napríklad aj slogan. No a potom tu máme všetky tie “pocitové” veci spomínané vyššie, ktoré sú tiež neoddeliteľnou súčasťou úspešnej značky – spôsob komunikácie – odborne nazývané tone of voice alebo po slovensky – hlas značky. Toto všetko pomáha ku budovaniu úspešnosti tvojej značky. 

 

To, aby sme si vysvetlili. Keď prídeš do banky, tak ťa tam čaká personál so serióznym vystupovaním, ktorý ti vyká. Odetý v blúzke či košeli, aby bola umocnená tá vážnosť o čo pri jednaní s peniazmi a o peniazoch ide. Z banky prechádzaš ešte vybaviť niečo ku svojmu operátorovi a tam ťa privíta stále seriózny, ale predsa len už trocha uvoľnenejší personál oproti banke. No a potom si dáš stretko s nami, Clemènce 🙂 A my, síce budeme tiež seriózne, ale budeme si tykať a celé sa to bude niesť v priateľskej uvoľnenej atmosfére. 

Ono sa toto všetko, čo ako zákazník na týchto miestach zažívaš nedeje náhodou. Je to cielené, pretože to tak má značka “vymyslené”. 😉 Pretože takto si to rozhodli okoreniť a ochutiť pre svoje publikum. 

Ale, veď ja ešte len začínam…

A možno si povieš, že ty si predsa malý podnikateľ, ktorý nemá na to, aby sa v tomto išiel podobať veľkým globálnym značkám. Vedz, že práve pre takú malú značku sú tieto veci, ktoré sa nedajú kúpiť ako platená reklama, kľúčové.

A vieš čo je na tom ešte super? Že sa to nedá ani okopírovať! Lebo svoj drive a svoju dušu do svojej vlastnej značky dokážeš vložiť jedine ty sama osobne. 🙂 Skrátka, keď ten istý koláč pečiú dvaja cukrári, nikdy nebudú chutiť rovnako. Lebo jeden dá maslo a druhý Heru. Napríklad. Chápeme sa? 😉 

Svoju značku môžeš budovať mnohými spôsobmi, od pútaveho a chytľavého názvu, nápaditú vizuálnu identitu, cez komunikáciu so zákazníkom. To, ako ho sprevádzaš až do okamihu, kým u teba nakúpi (lebo on nenakúpi hneď, to si vedela? :-)) až po zážitok, ktorý mu pripravíš, keď si od teba rozbalí balíček s tovarom. Alebo ten pocit, ktorý v ňom ostane, keď bude odchádzať z tvojho kráľovstva potom, ako si mu poskytla svoju službu. 

Je toho veľa a postupne si všetko krok po kroku vysvetlíme. Už nabudúce budeme spoločne hľadať DNA tvojej značky! 

No a v našom Klube Clemènce si ku tomuto článku môžeš stiahnuť a vypracovať WORKBOOK, ktorý ti pomôže spoznať samú seba v tom, aký si zákazník! No a nie len to, nájdeš tam kopec iného hodnotného obsahu, ktorý ti pomôže vybudovať zarábajúcu značku. 🙂 Čakáme ťa tam, pridaj sa ešte dnes!





Vybuduj si zarábajúcu značku s Klubom Clemènce.