Poznáš svoju cieľovú skupinu zákazníkov?

Čau papaya! Stalo sa ti už, že sa ti kamoška pochválila, aké nové topánky si kúpila a tebe vôbec neprišli pekné? Ľudia sme rôzni. Každému z nás sa páči niečo iné, máme rozdielny vkuszáujmyciele. Bývame na rôznych miestach, chodíme do rôznych obchodov, sledujeme rôzne veci, chutia nám rôzne jedlá. Každý sme jedinečným kokteilom vkusu, vlastností a schopností. 🙂 A práve tento fakt musíš mať na pamäti aj pri svojej práci, či už poskytuješ služby, predávaš nejaké vecičky, alebo tvoríš obsah pre svoje publikum.

Páčiť sa všetkým zákazníkom je nemožné

Nikdy sa nebude to čo robíš páčiť úplne všetkým. Nikdy nenamiešaš kokteil, ktorý pochváli každý. Preto sa ani nesnaž vyhovieť každému a neber si prípadnú neobjektívnu kritiku osobne. Je v poriadku, ak je pre niekoho tvoj produkt pridrahý, nepáči sa mu strih, tvar či prevedenie, či vyžarovanie tvojej značky. Skrátka, to len nie je tvoj zákazník. Zato, keď sa zameriaš presnejšie na to, čo tvojmu zákazníkovi chutí, bude ťa milovať!

Teraz, keď už vieš, že je OK, keď sa nepáčiš každému. Teraz si vysvetlíme, aké má výhody, definovať si svoje cieľové skupiny:

1. Presnejšie cielenie. Keď vieš, koho chceš osloviť, dokážeš tak zaujať viac práve takých ľudí, ktorí môžu mať záujem presne o to, čo ponúkaš.

2. Personalizácia. Ľahšie sa ti napíše napríklad príspevok na Instagram, keď vieš, pre koho píšeš. Toto následne zvyšuje pravdepodobnosť, že ťa bude zákazník vnímať pozitívne a ľahšie si získavaš jeho dôveru. Pomáhaš mu stotožniť sa s tým, čo ponúkaš.

3. Efektívnejšia práca s reklamou. Je márnotratné platiť si reklamu, ktorá sa ukazuje úplne všetkým, keď ju môžeš vďaka definícii cieľového zákazníka ukázať iba tým, ktorých to skutočne môže zaujímať. Dobrým príkladom na pochopenie môže byť aj reklama v časopisoch. Ak predávaš prírodné mydlá, tak si nebudeš umiestňovať reklamu v časopise o poľovníctve. Dáva ti to zmysel, však?

4. Lepšia komunikácia. Ak vieš, čo ľudí trápi, zaujíma a čo potrebujú, dokážeš s nimi ľahšie viesť dialóg, priblížiť sa im. A to ti pomáha vytvárať si s nimi silnejší vzťah, čo vedie k vyššej lojálnosti k značke.

Teraz sa už vrhnime na otázky, ktorých zodpovedanie ti pomôže spoznať a definovať tvojho cieľového zákazníka. Je užitočné vedieť, že cieľové skupiny zákazníkov môžeš mať viaceré. A tiež, že pri definovaní skupín je jednoduchšie pracovať s jednou osobou, tzv. persónou, namiesto celej skupiny ľudí.

OTÁZKY, KTORÉ SI JE POTREBNÉ ZODPOVEDAŤ:

1. Základná demografická charakteristika, ako je pohlavie, približný vek, bydlisko, vzdelanie, rodinný stav cieľového zákazníka.

2. Čo sa tejto osobe páči a imponuje jej? Aké má záľuby? Aké značky obľubuje? Kde nakupuje?

3. Prečo by mala táto osoba nakúpiť práve u teba? V čom jej dokážeš vyhovieť a osloviť ju? Aký problém, potrebu, nedostatok alebo túžbu jej vieš pomôcť naplniť?

4. Aké má táto osoba životné plány, ambície či sny? Ako do nich zapadá tvoja značka/produkt/služba?

…Papaya, tento článok má pokračovanie a praktický workbook na vypracovanie, ktorý ti pomôže ľahšie spoznať svojich zákazníkov! 

Pridaj sa do nášho Klubu Clemènce, kde okrem toho stretneš nás a skvelú komunitu podnikateliek. 

 



Vybuduj si zarábajúcu značku s Klubom Clemènce.