Koľko ľudí, toľko chutí

Stalo sa ti už, že sa ti kamoška pochválila, aké nové topánky si kúpila a tebe vôbec neprišli pekné? Ľudia sme rôzni. Každému z nás sa páči niečo iné, máme rozdielny vkus, záujmy, ciele. Bývame na rôznych miestach, chodíme do rôznych obchodov, sledujeme rôzne veci, chutia nám rôzne jedlá. Každý sme jedinečným koktejlom vkusu, vlastností a schopností. 🙂 A práve tento fakt musíš mať na pamäti aj pri svojej práci, či už poskytuješ služby, predávaš nejaké vecičky alebo tvoríš obsah pre svoje publikum. 

Nikdy sa nebude to čo robíš páčiť úplne všetkým. Nikdy nenamiešaš koktejl, ktorý pochváli každý. Preto sa ani nesnaž vyhovieť každému (a neber si prípadnú neobjektívnu kritiku osobne ;-)). Je v poriadku, ak je pre niekoho tvoj produkt pridrahý, nepáči sa mu strih, tvar či prevedenie, či vyžarovanie tvojej značky. Skrátka, to len nie je tvoj zákazník. Zato keď sa zameriaš presnejšie na to, čo tvojmu zákazníkovi chutí, bude ťa milovať! 

Teraz, keď už vieš, že je ok, keď sa nepáčiš si vysvetlíme, aké to má výhody, definovať si svoje cieľové skupiny:

1. Presnejšie cielenie: Keď vieš, koho chceš osloviť, dokážeš tak zaujať viac práve takých ľudí, ktorí môžu mať záujem o to , čo ponúkaš. 

2. Personalizácia: Ľahšie sa ti napíše napríklad príspevok na Instagram, keď vieš, pre koho ho píšeš. Toto následne zvyšuje pravdepodobnosť, že ťa bude zákazník vnímať pozitívne a ľahšie si získavaš jeho dôveru. Pomáhaš mu stotožniť sa s tým čo ponúkaš.

3. Efektívnejšia práca s reklamou: Je márnotratné platiť si reklamu, ktorá sa ukazuje úplne všetkým, keď ju môžeš vďaka definícii cieľového zákazníka ukázať iba tým, ktorých to skutočne môže zaujímať. Dobrým príkladom na pochopenie môže byť aj reklama v časopisoch. Ak predávaš prírodné mydlá, tak si nebudeš umiestňovať reklamu v časopise o poľovníctve. 🙂 Dáva zmysel? 

4. Lepšia komunikácia: Ak vieš čo ľudí trápi, zaujíma a čo potrebujú, dokážeš s nimi ľahšie viesť dialóg, priblížiť sa im a to pomáha vytvárať si s nimi silnejší vzťah, čo vedie ku vyššej lojálnosti k značke. 

Teraz sa už vrhnime na otázky, ktorých zodpovedanie ti pomôže spoznať a definovať tvojho cieľového zákazníka. Je užitočné vedieť, že cieľové skupiny zákazníkov môžeš mať viaceré. A tiež, že pri definovaní skupín je jednoduchšie pracovať s jednou osobou tzv. persónou namiesto celej skupiny ľudí. 

OTÁZKY, KTORÉ JE POTREBNÉ SI VEDIEŤ ZODPOVEDAŤ:

1. Základná demografická charakteristika – pohlavie, približný vek, bydlisko, vzdelanie, rodinný stav

2. Čo sa tejto osobe páči a imponuje jej? Aké má záľuby? Aké značky obľubuje? Kde nakupuje? 

3. Prečo by mala táto osoba nakúpiť práve u teba? V čom jej dokážeš vyhovieť a osloviť ju? Aký problém, potrebu, nedostatok alebo túžbu jej vieš pomôcť naplniť?

4. Aké má táto osoba životné plány, ambície či sny? Ako do nich zapadá tvoja značka/produkt/služba?

Pri tomto procese ti môže veľmi pomôcť aj tvorba moodboardu ideálneho zákazníka. Dopraj si čas, obklop sa dobrou atmosférou a vezmi si na pomoc rôzne časopisy a kreatívne pomôcky, pomocou ktorých si vizuálne vyskladáš pred sebou nástenku svojho ideálneho zákazníka. Taktiež sa pokús vyvarovať tomu, že budeš posudzovať svojho potenciálneho zákazníka cez seba. Myslí sa tým napríklad to, že ak by si ty nikdy nebola ochotná dať za kabelku “milióny” neznamená to, že niekto iný by tak neurobil. Pamätaj na to, čo sme si povedali v úvode, ľudia sme rôzni. Neváhaj do svojho brainstormingu prizvať si niekoho na pomoc.  

Ako to môže vyzerať v praxi

Popis persóny pre značku so ženským casual oblečením: 

Jana má 26 rokov, žije v Trnave v príjemne zariadenom podnájme spoločne so svojím priateľom Kamilom. Pracuje ako asistentka v advokátskej kancelárii. Obľubuje uvoľnenú eleganciu, nadčasový čistý dizajn a kvalitné materiály, čo odráža nielen jej štýl, akým sa oblieka, ale aj vybavenie ich domácnosti. Rada si prečíta ľahkú literatúru a dámske fashion magazíny. Pravidelne si kupuje čerstvé kvety, veľmi sa jej páči napríklad eucalyptus a pivónie. 2-3x do týždňa chodieva do fitka alebo si zabehať, občas sa dohodne aj s kamarátkou na joge. S priateľom si radi zájdu na uvoľnenú večeru či obed do miestnych reštaurácii. Doma si varievajú iba jednoduché jedlá. Na Instagrame Jana sleduje okrem iných aj Fashion Spy a Janku Šimkovič.

Teraz, keď sa ti podarilo zodpovedať si položené otázky, by sa dalo povedať, že máš celkom dobrú predstavu o tom, komu budeš ponúkať svoje produkty či služby a pre koho budeš tvoriť obsah na svojich kanáloch. Je tak? 😉 Ak chceš ísť viac do hĺbky, hybaj do nášho Klubu Clemènce na Patreone, kde nájdeš ku tomuto článku workbook s ďalšími otázkami!





Vybuduj si zarábajúcu značku s Klubom Clemènce.